Ahad, 18 September 2011

Cenil Ubi.

Cenil adalah makanan khas orang jawa ,cenil ada  yang dibuat dari bahan tepung ubi .Dulu semasa aku masih kecil aku suka makanan ini disamping rasanya manis dan juga kenyil-kenyil lho.Maklumlah dikampung ubi kayu kan banyak jadi ibuku selalu mengolah makanan dari bahan tersebut.Tapi aku hingga saat ini kalau aku rindu cenil aku buat sendiri anak-anakku juga menyukainya.

Resepi Cenil .ubi Kayu
Bahan-bahannya
1 kg ubi kayu diparut
10 gram agar-agar serbuk
250 ml santan
1/2 sdtt vanili
1 sdm garam
250 gram gula kastor
Kelapa parut putih
Pewarna kue ikut suka

Cara  memasaknya
1.Satukan garam,vanili,santan dan gula kacau hinnga sebati.
2.Masukan ubi yang telah diparut ,tambahkan agar-agar .
3.Warnakan adunan kue dengan pewarna yang kita hendaki.
4.Masukan dalam loyang dan kukus selama 30 menit.
5.Apabila sejuk potong dan gulingkan diatas kelapa parut putih.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...