Selasa, 31 Mei 2011

Pecal Sayur campur ubi.

Menu diet pagi ini makan pecal sayur campur ubi ,aku ambil sedikit ubi yang direbus kupotong kecil--kecil,sebagian lagi aku tumbuk jadikan getuk..wah rupanya satu rumah suka makanan ini .Untuk lebih menambah selera yang kecil aku tambahkan hot dog jadi tambah suka dia makan.

Resepi  pecal
100 gram bayam  direbus
100 gram kangkung direbus
50 gram kacang panjang direbus
50 gram kubis bulat direbus.
300 gram ubi kayu dibuang kulit dan rebus.
1 packet hot dog digoreng,20 biji telur puyuh rebus.
Bumbu pecal
150 gram kacang tanah,3 ulas bawang putih,2 ulas bawang merah
1 cm cekur.1 sdt bacan kesemua ini aku bakar  dalam oven selama 10 menit dan tumbuk halus.
garam, gula melaka secup rasa,1/2 cawan air asam jawa.
Kesemua bumbu digaul hingga sebati dan campur sayur yang telah direbus,

Untuk ubi
Ubi aku rebus sampai empuk lalu ditoskan,Adunan ubi aku bagi 2,yang satu potong keci-kecil manakala bakinya kutumbuk lalu dibulat-bulatkan kecil dan di golekan dalam tepung gandum sedikit dan digoreng.

Cara penyajian,
Susun dalam pinggan pecal yang sudah dicampur bumbu ,ubi potong,getuk goreng serta hot dog,

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...