Sabtu, 9 Julai 2011

Pizza Ubi Kayu.

Ubi dulunya makanan orang susah tapi sekarang sudah jaman maju ubi diolah menjadi makanan yang sangat sedap dan menjadi makanan yang cukup mewah.Aku ingat mas zaman kanak-kanakku dahulu ,kalau aku lapar cuma direbuskan ubi sahaja dimakan dengan sambal kelapa parut, kalau tidak dibuat lemet,Maklumlah dikampung ubi kayulah yang banyak tumbuh dimerat-rata .tak kira di belakang rumah atau disaming rumah.manakala kalau masak sayur tinggal petik daunnya sahaja. Aku dapat resepi piza singkong dari kawan lama ketika aku sekolah dulu.Sekali aku cuba wah enak juga .Nah sekarang piza ubi kayu inilah jadi makanan faforit keluargaku disamping senang membuatnya bahan tak banyak sangat.

Resepi Piza Ubi kayuUntuk kulit
Bahan-bahannya
100 gram ubi kayu diparut kasar
1 butir telur
2 sdt garam
1/8 sdt serbuk lada hitam

Untuk Toping
50 daging ayam dicincang halus,50 gram lobak merah dipotong dadu
25 gram paprika hijau,25 gram paprika merah
1 biji bawang besar dicincang kasar
2 ulas bawang putih dicincang halus
25 gram keju parut
1 sdm margarine,1 sdt garam
1sdt pala serbuk,1 sdt serbuk lada hitam
1 sdt oregano,50 gram cili sos.
100 cc susu cair
1sdm tepung gandum

Cara memasak
1Untuk kulit,Campur ubi kayu,telur,garam dan serbuk lada hitam, Siapkan acuan piza dan sapu dengan margarine letak ubi diatasnya dan ratakan permukaannya.
2.Untuk Toping.,tumis bawang besar hingga layu masukan lobak merah,bawang putih, paprika merah dan hijau hingga layu juga.Apabila sebati masukan garam ,serbuk pal, serbuk lada hitam susu cair dan origano.Terakhir masukan tepung gandum,bila pekat angkat,
3.Tuangkan diatas adunan ubi kayu tadi dan tambahkan cili sos serta taburkan keju parut.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...