Jumaat, 10 Jun 2011

Cenil.

Cenil adalah makanan yang berasal dari daerah Jawa Tengah,,ia terbuat dari pada tepung ubi dicampur gula.Disamping rasanya manis bak kata orang jawa kenyil-kenyil .Dulu sewaktu aku masih kecil aku selalu menemani ibu belanja kepasar jajan ini tak pernah tertinggal disamping ciwel.Semasa kecilku dulu aku suka sekali makan getuk lindri ,ciwel,geblek,gembus maklumlah wong ndesa,yang aku rindukan sekali adalah makanan yang namanya intil yaitu dari gaplek ditumbuk seperti beras lalu dikukus biasanya dimakan dengan urap.maklumlah jaman peceklik,Inilah makanan sehari-harinya.Inilah kenanganku semasa kecil.Buat anak-anakku aku lapirkan gambar kesukaan makanan ibu semasa kecil ya,kalau di Malaysia makanan ini nggak ada,sekurang-kurangnya kalian sedikit sebanyak mengenalnya,kali ini ibu mau membautkan Resepi yang mudah senang dan ringkas buat teman minuma petang kalian.
Golak

Resepi Cenil
cenil.
bahan-bahannya
500 gram tepung ubi
250 ml air panas
pewarna merah kuning,hijau
1/2 sdt garam
1/2 butir kelapa parut putih

Kincau
Gembus.
250 gram gula merah
250 ml air
1/2 sdt garam

Cara memasak
1.Campur kelapa parut dan garam kukus selama 15 menit.
2.Rebus semua bahan kicu lalu tapis.
3.Campur tepung ,air panas dan uli hingga menjadi doh yang boleh dibentuk,adunan dibagi 3 beri warna.
4,Didihkan air secukupnya,cubit aduan sedikit ditangan bentukkan seperti  bentuk yang kita sukai ,masukan ke air mendidih hingga terapung.lalu angkat dan rendam dalam air sejuk masak.
5.Campur kelapa parut ,kacau hingga rata.bubuh gula kincau.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...