Ahad, 24 April 2011

Tumis Genjer.

Genjer ialah sejenis sayuran yang tumbuh disawah padi.,Dahulu semasa aku duduk di
kampung bila aku balik sekolah aku pergi sawah,sambil membawa buku menemani
kedua orang tuaku membuat kerja disawah, aku membuat kerja yang termampu untukku.
Sambil menghilangkan lelah aku mengulang kaji pelajaran,kadang membuat kerja sekolah,
Nah betapa susahnya hidup masa itu,tapi soal makan tak susah sangat ,yang susah soal 
duit, mau bayar sekolah amboi susah betul.
Bila  pulang dari sawah ada saja benda yang dibawa, kadang ketela,keong,serta genjer.

Sampai dirumah sayur genjer dicuci bersih-besih baru dimasak'
Genjer boleh dipelbagaikan berbagai jenis masakan ,buat gado-gado,pecal ataupun tumis.
Disambing banyak khasiat juga menghilangkan sembelit.
Bagi yang inigin mencobanya resepi ini senang dibuat.

Bahan
250 gram sayur genjer
3 ulas bawang merah dihiris tipis
3 ulas bawang putih dihiris tipis
2 bi cili merah dihiris tupis
2 biji cili padi dibelah
1sdm uadang kering ditumbuk
1 sdt garam 
1 lembar daun salam
1/2 cm lengkuas diketuk

cara memasak
1.Bersihkan sayur genjer sampai betul-betul bersih.,lalu dipotong ikut selera kita.
2.Masukan minyak masak masukan semua bahan sampai harum kecuali sayur.
3.Apabila sudah sebati semua rempah baru masukan sayur,Kacau  dalam dua
atau tiga menit tutup api,Nah siap dihidangkan bersama nasi panas.



Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...