Jumaat, 8 April 2011

KUE KACA MATA

Kue ini semasa kecil aku sangat menyukainya ,maklumlah duduk dikampung
buat makanan  bahan yang ada disekeliling rumah,bentuknya menarik,lho..
behgitu juga rasanya,,ibu saya  menyebutnya   semar mendem/kue kaca mata. sekarang
ibu sudah meninggalkan aku buat  selamaya,Manakala  aku  hidup jauh  dari  kampung
halaman  ,,,,tapi segala makanan  kesukaannya  aku selalu  merindukannya.Kadangkala aku juga
membuat  makanan ini biar  anak-anakku  mengetahuinya.

Kue kaca  Mata
Bahan
500 gram ubi kayu diparut  halus  kalau basah diperah
100 gram gula pasir
1/2  butir kelapa  putih
1/4 sdt garam
3 buah pisang tanduk
Pewarna  kue
Daun pisang

Cara membuat
1.Panaskan  kukusan
2.Aduk rata  ubi ,garam ,dan kelapa  parut  adunan  dibagi  tiga.
3.Bentangkan daun pisang,ratakan   satu  adunan diatasnya beri satu pisang,gulung sambil
dipadatkan.,sematkan  dengan lidi.
4.Kukus  selama  45  mnit ,angkat dan sejukakan
5.Potong  ikut selera.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...