Jumaat, 8 Jun 2012

Madu Mongso.

Madu mngso adalah sejenis  pencuci mulut yang berasal dari tape pulut hitam, dulu semasa kecil ibu selalu membuatnya saya sangat suka disamping rasa manis, tapi jaga kalau kita sakit gigi, kebetulan gigi kita berlubang sakit lho. Kini ibu telah menunggalkana saya buat selamanya. Saya sndiri sudah lupa-lupa ingat dengan resepinya,mujurlah saya terjumpa resepi ini dari blog kawan saya, Nah boleh buat untuk raya besok.
Manalah tahu ada yang berminat dengan rerepi ini .Jom sama-sama berkongsi.

Resepi Madu Mangso.
Bahan-bahannya
300 gram tape pulut hitam
100 gram gula pasir
300 ml santan dari sebiji kelapa
1 sdt garam
Kertas minyak
Sedikit minyak untuk sapuan kertasa

Cara membuatnya
1. Masak diatas api kecil kesemua bahan hingga pekat dan kalis lalu angkat .
2. Ambil selembar kertas sapu dengan  sedikit minyak, sudukan 1 sdm keatas kertas tadi,
3. Lalu bungkus mengikut selera kita,
4. Nah siap dihidang, mudah bukan.

1 ulasan:

sunshine berkata...

Saya belum pernah makan madu mongso,mesti sedap kan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...