Isnin, 20 Jun 2011

Yong Tauhu

Tengah hari ini aku masak Yon Tauhu biasanya kalau nak makan Yong Tauhu aku beli saja sebab aku tak pandai membuatnya,setelah aku membaca dalam sebuah majalah rupanya senang saja.Cuma ada yang aku ganti sedikit bahan ,Bagi yang inging mencoba resepi ini,Nah ini resepinya.

Bahan-bahan
Sayuran aku menggunakan  baby choy
Telur puyuh dalam 15 biji
Fish cake
cili merah yang disumbat dengan tepung jagung dan daging ikan
Peria ynag diisi dengan tepung jagung dan daging ikan
tahu,bebola daging
Tambah kapsyen

Bahan Sup
1 1/2 liter air
2 kiub pati iakan bilis
1 sdm gula,4 ulas bawang putih dititik
3 cm halia ditik,sedikit ajinomoto
Jerang air masukan kesemua bahan sup hingga mendidih dan celurkan sekejap sunua bahan sayur .Lalu toskan dan masak lagi bahan sup dengan api kecil dalam masa 30 menit.

Untuk Sambal
8 biji cili merah buang biji dan goreng tanpa minyak
2 sdm bijan juga digoreng tanpa minyak,sedikit blacan
100 ml cuka, 1 sdm sos tiram
3 sdm gula melakamsedikit blacan.garam secukup rasa
1 sm terpung jagung.
Cara membuat sambal
Blender cili,bijan dan blacan hingga halus masukan cuka ,kicap manis dan sos tiram serta gula masak hingga mendidih lalu tambahkan ,gula dan garam.,masak hingga sbati dan tambahkan tepung jagung yang sudah dibancuh sedikit air.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...