Jumaat, 17 Jun 2011

Puff Ayam.



Biasanya aku hanya tahu makan karipap saja ,sedangkan kalau puff aku beli pasal aku tak pandai membuat puff sendiri,Kali ini aku ada seorang kawan dia biasa menjual macam-macam kuih muih,dia kalau membuat puff memang pandai, aku belajar membuat dari kawanku,Memanglah tak sepandai kawanku itu ,tapi kalau setakat untuk makan sendiri kata anakku bolehlah daripada berbeli.


Resepi Puff isi Ayam


Bahan-bahan auntuk inti
50 gram buter,1 sdm tepung gandum
1 bawang besar potong dadau,2 biji ubi kentang potong dadu
2/3 ketul dada ayam potong kecil
1 biji lobak merah potong kecil
1 cawan susu segar
daun paseri dicincang
Garam dan lada hitam secukup rasa
Cara membuat initi
Panaskan buter masukan bawang besar tumis hingga wangi masukan ubi kentang,lobak merah dan susu.Masak hingga mendidih apabila empuk masukan garam dan lada hitam ,masak hingga ianya kering.

Untuk kulit
500 gram tepung berprotein tinggi
25 gram gula pasir,50 gram susu tepung
1/2 sdt garam,250 ml air sejuk.75 gram margarine
250 gram margarine korvet siap pakai
Cara membuat
1,Campurkan tepung,gul dan susu tepung,tambahkan sedikit demi sedikit air terakhir masukan margarne uli hingga menjadi doh yang kalis,bagi korvet 3 bagian.
2,Gilas adunan setebal 1/2 cm,beri satu bagian pada 2/3 bagian adunan yang sudah ditipiskan,tutup menjadi 3 lapisan.
3,Sejukan dalam peti ais selama 20 menit
4.Ulangi langkah 2 dan 3 hingga korvet habis ,tipiskan setebal 1/2 cm.
5.Bentuk adunan sesuai selera kita dan masukan inti .
6.Sapukan dengan kuning telur dan bakar sealama 20 menit.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...